
MERCÈ MAURI I MUNTADAS                                                                                                                                                                                           PAC 2 
L’ERA DE LA INFORMACIÓ I ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ 

 CONSULTORA: MIREIA MONTAÑA I BLASCO 
 
 
 

 
PRIMER SEMESTRE 2006 

 
1

 
 

MODELS DE TELEVISIÓ PÚBLICA DAVANT LA IRRUPCIÓ DE NOUS CANALS PRIVATS 
 
 
1. RESPECTE AL NAIXEMENT DE LA SEXTA A ESPANYA, UN NOU CANAL EN OBERT QUE AMPLIA EL PANORAMA TELEVISIU, FEU 
UNA BREU HISTÒRIA DE L’ADQUISICIÓ DE LA LLICÈNCIA I UN BREU ANÀLISI DEL TIPUS DE TELEVISIÓ QUE PROPOSA 
 
La Sexta (Gestora de Inversiones Audiovisuales La Sexta S.A.) és un canal de televisió que emet 
a tot el territori espanyol. Emilio Aragón és el president del nou canal, que preveu ser rendible 
l’any 2010 amb una quota de pantalla del 7%. El logotip del canal és un 6 de color verd, la 
tonalitat d’identitat corporativa del canal. 
 
Emet amb un canal en sistema analògic i dos en sistema digital (TDT). El canal analògic emet la 
mateixa programació que un dels digitals, mentre que al segon dels canals digitals s’emet un 
canal temàtic. També es pot visualitzar a través de plataformes digitals (satèl·lit) o per cable. 
 
El màxim accionista n’és la societat espanyola GAMP (Grupo Audiovisual de Medios de 
Producción) amb un 60% del capital (els seu accionarat està format per Grupo Árbol-
Globomedia; amb el 38% Mediapro; Drive (José Manuel Lorenzo) amb el 10%; El Terrat, el 7% i 
Bainet (Karlos Arguiñano), el 4%) i el 40% restant pertany a una companyia mexicana, Televisa. 
 
Programació 
En la programació hi destaca de manera primordial els programes que fan referència al Mundial 
de futbol d’Alemanya. Es preveu l’emissió –en directe o diferit- de tots els partits del campionat 
així com resums i programes especials des del país germànic. D’altra banda des de l’inici de les 
emissions es realitzen tres programes diaris monotemàtics sobre els preparatius de 
l’esdeveniment esportiu. La Sexta ha apostat fort pel Mundial –pagant vora 100 milions d’euros a 
Telefonica- com a carta de presentació del nou canal. És a dir, prioritzen intentar fidelitzar una 
part dels teleespectadors a base de realitzar una gran inversió que esperen rendibilitzar a mig 
termini.  
 
La resta de la graella la completen amb programes de producció pròpia, sèries i documentals; cal 
destacar l’absència de programes informatius de caire generalista. 
 
Adquisició de la llicència 
El primer intent d’adquirir la llicència fou l’any 200. El Grupo Árbol (Globomedia) es va presentar 
al concurs de dues llicències d’emissió exclusiva per TDT, junt amb el grup Correo (actual 
Vocento). Foren també els primers a emetre en obert. Es va acordar anomenar el consorci 
seis.tv, després La Sexta. Grupo Árbol va registrar dos dominis (lasexta.com i seis.tv), d’altra 
banda Correu registrava els dos noms al Registre de Marques de l’Estat espanyol. El 2002 es va 
fer la proposta oficialment, però s’optà per la marca NetTV. El grup Correo es va encarregar del 
registre, però amb el temps i sense l’obtenció de beneficis, el Grupo Árbol i els altres accionistes 
es desferen de la participació (cap a l’any 2003). NetTV i Veo TV (l’altra guanyadora) van 
demanar una reducció de cobertura per poder reduir les despeses d’emissió1. 

El juny de 2005 es publicà al BOE un nou concurs per a la concessió d’una llicència digital 
terrestre d’àmbit nacional i generalista (emissions digitals i analògiques). Al concurs es presentà 
                                                 
1 En aquells moments el grup Correo tenia una participació important en el grup Árbol.  



MERCÈ MAURI I MUNTADAS                                                                                                                                                                                           PAC 2 
L’ERA DE LA INFORMACIÓ I ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ 

 CONSULTORA: MIREIA MONTAÑA I BLASCO 
 
 
 

 
PRIMER SEMESTRE 2006 

 
2

Kiss TV (Blas Herrero) i un consorci de productores (GAMP) i Televisa. El Grup Árbol per llei es 
veu obligada a retirar-se de l’accionariat de Net TV, si vol formar part de La Sexta. Vocento es 
desprèn de la seva participació per no concórrer a un doble delicte2. 

El 25 de novembre s’adjudica a La Sexta la nova llicència de televisió privada a l’Estat espanyol. 
El 30 de novembre comencen a emetre els nous canals de la TDT. El canal assignat a La Sexta 
s’emet una carta d’ajust. Però a finals de desembre el Govern assigna les noves freqüències 
analògiques a La Sexta a Barcelona i Madrid, a causa d’interferències. Finalment les emissions 
analògiques comencen el 23 de desembre a Madrid i Barcelona: es canvia el bucle amb el 
logotip per la carta d’ajust. El 20 de febrer comencen les emissions de programes en proves 
(documentals com “Champions”, “Natura”, programes dedicats al tuning “Tuning Manía”). 

El 21 de febrer es constitueix la societat Publiseis, que s’encarrega de la distribuciói l’assignació 
de la publicitat externa a la nova emissora. Es contracten alts càrrecs de Publiespaña (empresa 
similar però que pertany a Telecinco) com Giovanni Rier. 

No és fins el 2 de març que té lloc la primera emissió en directe, el partit de futbol a Basilea entre 
les seleccions de Croàcia i Argentina.  Però no és fins a cinc dies més tard que el consell 
delegat, José Miguel Contreras, presenta la nova emissora, els directius, programes... I es marca 
el 27 de març com a la data definitiva del nou llançament. Aquest mateix dia també s’inicià una 
forta campanya publicitària, per l’agència Sra Rushmore. Com a fet curiós, és que l’1 d’abril en la 
seva primera medició d’audiència només va aconseguir el 0,3% del share total. 

El maig d’aquest any ha anunciat la compra dels drets de futbol. Alguns diaris com Sport i El 
Economista filtren que s’han presentat ofertes pels drets d’imatge d’alguns clubs de futbol com el 
FC Barcelona, el Real Zaragoza i el Racing de Santander. Després d’aquesta notícia, Sogecable 
i PRISA cauen en picat de l’IBEX 35. Fins ara l’actitud entre la Sexta i Sogecable és cordial, com 
s’ha mostrat amb la revenda de bona part dels partits del mundial.  

  

                                                 
2 Tindria accions a Telecinco, Net TV i la nova emissora. 



MERCÈ MAURI I MUNTADAS                                                                                                                                                                                           PAC 2 
L’ERA DE LA INFORMACIÓ I ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ 

 CONSULTORA: MIREIA MONTAÑA I BLASCO 
 
 
 

 
PRIMER SEMESTRE 2006 

 
3

 

2. ANALITZEU EL MODEL DE TELEVISIÓ PÚBLICA ESPANYOL I COMPAREU-LO, A GRANS TRETS, AMB EL 
MODEL DE TELEVISIÓ PÚBLICA BRITÀNICA 
 
Després de la Segona Guerra Mundial, apareix la televisió per al mercat, sobretot en escoles 
d’enginyeria i fires comercials. Aquest nou invent es comença a popularitzar. La primera 
demostració de la televisió a l’Estat espanyol tingué lloc el 1948 a la Fira de Mostres de 
Barcelona. No és fins 8 anys més tard que TVE comença a emetre.  
 
Ben aviat, Televisió Espanyola es converteix en un grup empresarial que es guia per uns criteris 
d’empresa pública. També  està plena d’ineficiència, igual que la BBC (la televisió britànica). 
D’altra banda, la televisió privada és relativament jove. A l’Estat espanyol té uns 17 anys, més o 
menys.  
 
Més endavant la TVE passarà a dir-se RTVE. Està formada per diferents agents, la Televisió 
Espanyola SA (TVE-1 i La 2, i altres unitats territorials), la Ràdio Nacional d’Espanya (amb 
diferents cadenes de ràdio: RNE1, Radio Clásica, RNE2, RNE4, RNE5 i Radio Exterior de 
España3). És un ens públic de caràcter estatal, creat el 1973.  
 
No és fins l’11 de juny que s’aprova un nova llei de radiotelevisió pública a l’Estat espanyol. I 
converteix aquest ens en una corporació. Des d’aquest moment el director general ja no serà 
nombrat pel Govern, sinó que serà elegit al Parlament pels  terços de diputats, excepte a la 
primera elecció que serà necessari només una majoria simple. D’altra banda, també es vol 
reestructurar RTVE i es redueix la plantilla, que pretén acomiadar unes 4.855 persones.  
 
L’Estat espanyol és l’únic estat de la Unió Europea que els seus habitants no paguen un cànon 
per poder subvenciona de manera parcial o total la televisió pública. Durant 22 anys, la gestió de 
TVE no ha costat diners al contribuent. Però el dèficit comptable es va haver de pagar amb 
subscripcions de deute que la banca privada espanyola va assumir amb l’aval de l’Estat. 
 
En canvi, la British Broadcasting Corporation4 (Corporació Britànica de Difusió), és la corporació 
més gran del món que emet notícies; transmet per la ràdio, televisió i internet. És totalment 
independent dels controls comercials i polítics i opera sota un estatut reial que garanteix aquesta 
independència. El 1955 apareix la seva primera competència, el canal ITV. Com a resultat d’això 
la BBC va introduir un segon canal BBC2.  
 
Amb la desregulació del mercat britànic de la televisió i la ràdio, als anys 80, la BBC va fer front a 
la competència creixent del sector comercial, des de la televisió per via satèl·lit, per cable i els 
serveis digitals de televisió. Malgrat el canvi que suposa la competència i la reconversió que ha 
de realitzar una televisió acostumada al monopoli la BBC ha continuat esdevenint un model 
d’independència política i imparcialitat informativa. En aquest sentit reformes de models 
                                                 

3 Emet a l’estranger en les llengües oficials de l’Estat espanyol, anglès, rus, àrab, francès i safardí. Dins l’Estat 
espanyol emet a través de DAB i DRM.  

4 Es fundà el 18 d’octubre de 1922, al principi oferia emissions de tant en tant, però no és fins el 2 de novembre 
1936 que es comencen a emetre programes de manera regular. Un mes més tard va emetre fora del territori del 
Regne Unit, amb la intenció d’unir les persones de parla anglesa que vivien fora de l’antic Imperi Britànic.  



MERCÈ MAURI I MUNTADAS                                                                                                                                                                                           PAC 2 
L’ERA DE LA INFORMACIÓ I ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ 

 CONSULTORA: MIREIA MONTAÑA I BLASCO 
 
 
 

 
PRIMER SEMESTRE 2006 

 
4

televisius com el que s’ha donat a la darrera legislatura a Catalunya, ha tingut present el cas 
anglès. Per intentar garantir aquesta imparcialitat la radiotelevisió catalana s’ha dotat del Consell 
de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) institució que ha nascut amb una certa polèmica. 
 
Aquest model independent contrasta amb la tradició a l’Estat espanyol –deixant de banda el cas 
de Catalunya encara massa recent per a avaluar- on la televisió pública s’ha utilitzat de manera 
clara per part del govern de torn. Aquest fet ha succeït tant a la dictadura franquista com a 
l’etapa democràtica, i, segurament, va viure un dels moments més intensos amb la segona 
legislatura del Partit Popular. Van destacar manipulacions informatives al servei del poder 
executiu com les de la vaga general del 20 de juny –amb sentència contra informatius de TVE 
inclosa- o el seguiment de les tesis d’Acebes respecte a l’autoria dels atemptats de Madrid de 
l’11 de març de 2004. 
 
Amb l’aparició de les privades a l’Estat espanyol, s’ha intentat reproduir (al principi) el model de 
televisió ja existent. Segurament, perquè la majoria de directius provenien i s’havien criat en 
mans de la Televisió Espanyola. Per tant, la cultura que dominava era l’exemple de la pública; 
sempre davant la mancança d’un estudi i d’un anàlisi contemplant altres opcions. Davant aquest 
model “antiquat” apareixent noves fonts d’inversió i la presència de multinacionals audiovisuals 
d’origen estranger, com Canal Plus, Mediaset o Kirch.  

Disset anys després que es s’introduïssin les privades i autonòmiques a l’Estat, fa falta una 
reordenació empresarial. Aquesta reordenació tot just s’ha començat fa poc temps.  

 
FONTS CONSULTADES 

• Mòdul 3: El procés de concentració mediàtica a Espanya 
• Mòdul 4: El factor polític, determinant al segle XX 
• R. Vaca Berdayes (1997). Quién manda en el mando. Comportamiento de los españoles 

ante la televisión. Madrid, Visor 
• M. McLuhan; B.R. Powers (1989). La aldea global. Barcelona, Gedisa. 


